اتاق فرار یا اسکیپ روم

اتاق فرار خانه پدری

اتاق فرار خانه پدری

اتاق فرار شیطان صدا ندارد

اتاق فرار شیطان صدا ندارد

اتاق فرار چیست؟

سرگرمی خاص با خاصیت‌های فراوان. سرگرمی برای تمامی اشخاص است، که قابلیت تاثیر گذاری بسیاری در ذهنیت و شکل گیری ناخودآگاه انسان را داراست. اتاق فرار به طور کلی یک داستان (سناریو) از پیش تعریف شده است که توسط طراح آن نوشته شده.

در داستان‌های اتاق فرار به طور معمول اشخاص شرکت کننده شخصیت‌های اصلی آن داستان هستند. که باید یک فعالیت صورت پذیرد (کاری انجام شود). در طول این مسیر چالش‌های متفاوتی قرار گرفته شده است، یکسری فعالیتی که باید انجام داد تا بتوان مراحل رو پشت سر گذاشت که اغلب به صورت معما است.

اشخاص باید با وجود این چالش‌ها و شرایط مختلف مراحل رو پشت سر بگذارند. شرایط داخل اتاق فرار بسته به نوع داستان (سناریو) مختلف است.

شرایط میتواند:

ترس، غم، خنده و… باشد.

شرایط موجود در اتاق فرار دقیقا مشابه روحیات یک انسان است، (ترس، ناراحت و غم، خنده و… ).

به طور کلی اتاق فرار به انسان یاد میدهد که در شرایط مختلف با چالش‌ها چگونه روبه رو شوند.

اتاق فرار

تاریخچه اتاق فرار

اولین اتاق فرار در سال 2007 در کشور ژاپن طراحی و ساخته شد.

رفته رفته این سرگرمی به اکثر کشور‌های جهان کسترش پیدا کرد، از جمله کشورهای خوب در این سرگرمی میتوان به انگلستان، هلند، روسیه، مجارستان، آمریکا و ایران اشاره کرد.

در ایران اولین اسکیپ روم در سال 1395 افتتاح گردید. امروزه شاهد وجود این سرگرمی در اکثر شهر‌های بزرگ ایران از جمله تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرمانشاه و… هستیم. 

تاریخچه
اجزا تشکلی دهنده

سناریو 

یکی از مهمترین بخش اتاق فرار داستان آن یا همان سناریو است.

داستان میتواند زاده ذهن طراح و نویسنده باشد یا اقتباس از یک داستان واقعی و یا اقتباس از فیلم.

سناریو نقش مهمی در لذت بخش‌تر کردن یک اتاق فرار دارد.

سناریو ژانر‌های مختلفی دارد: ترسناک، جنایی، هیجانی، تاریخی، معمایی و فانتزی.

معما

عضو جدا ناپذیر از این سرگرمی معما است.

برای حل آن باید محیطی که داخلش قرار دارید، رو با دقت بررسی کنید و با دقت تمام سر نخ‌های موجود رو بدست آورید. معما‌ها حتما الگریتم ریاضی ندارند، حتی ممکن است نحوه چیدمان وسایل دکور به شما کمک کند برای حل معما

زمان

 در زمان طراحی زمانی حداکثری برای آن باید در نظر گرفته شود، که بازیکنان باید در آن زمان از انجا خارج شوند و نقش زمان بسیار مهم است.
اگر در زمان مشخص شده  خارج شوند، یعنی آنها توانسته‌اند که ماموریت را با موفقیت به پایان برسانند. و در صورت اتمام زمان به این معنا است گفته که، ماموریت مورد نظر شکست خورده است.

زمان

انواع ژانر‌ها

اتاق فرار ترسناک

یکی از محبوب‌ترین ژانر‌ها، ژانر ترسناک است. که در این ژانر به کمک فضاسازی(دکور)، موسقی، ابزار و نیروی انسانی برای ایجاد این حس استفاده است.

ژانر ترسناک عموماً با ترس مخاطبان از اتفاقاتی که به آن‌ها می‌افتد، همراه است. این سرگرمی یک بازی شبیه‌سازی است که در آن بازیکنان با حل معماها و گرفتن تصمیمات درست، قفل‌ها را باز کرده و از یک اتاق بیرون فرار می‌کنند. اجزای ژانر ترسناک در این بازی به وفور وجود دارند؛ شروع غیرمنتظره بازی، معماهای پیچیده، خطرات مخفی و هیجان‌انگیز، و… همه آن‌ها باعث می‌شوند تا بازیکنان احساس ترس و هیجان به مرور زمان بیشتر شود. به طور کلی، ژانر ترسناک در بازی‌های اسکیپ روم، ترس و هیجان را با استفاده از داستان و شخصیت‌های خاص ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بازیکنان به چالشی فراتر از قفل‌های درونی، برخورد کنند.

اتاق فرار‌های دلهوره آور

یک ژانر متفاوت که یک حس مبهم در انسان ایجاد میکند. حسی که اشخاص احتمال یک رخداد رو در هر لحظه میدهند. در این دسته حس اضطراب، ماجراجویی، ترس و… میتوان تجربه کرد.

اتاق فرار‌های فانتزی

ژانر فانتزی یا کمدی باعث  خنده‌تان و عوض شدن حال و هوای شما خواهد شد. یکی از بهترین ژانرهای اتاق فرار برای رهایی از دغدغه‌های روزمره، ژانر کمدی است.

اتاق فرار‌های جنایی

اگر دلتان  یک حس کارآگاهی میخواهد حتما این دسته رو امتحان کنید. پر از ماجرا جویی در داستان، نقش پلیس و کارآگاه یا یک جاسوس برای انجام یک مأموریت و عملیات در دل یک ماجرا.

اسکیپ روم برای چه کسانی هست؟

این سرگرمی برای افراد مختلفی است با جنسیت و سنین مختلف، به عبارتی همه میتوانند که بهرمند شوند. ولی باید توجه داشت که همه اسکیپ روم مناسب برای همه اشخاص نیست و گروه خاص خود را میخواهد، پس باید بسیار در رابطه با این موضوع تحقیق نمایید، که حتما سرگرمی که انتخاب میکنید متناسب با شما باشد.

از مزایا این سرگرمی میتوان به نکاتی همچون یادگیری کار تیمی (تیم ورک)، افزایش تمرکز برای هر شخص، ایجاد نشاط بعد از تجربه اتاق فرار به دلیل تجربه حسی همچون هیجان که این شامل روند اکتشافی و حل معما و همچنین روند رو به جلو، افزایش قدرت تصویر سازی، تاثیر مثبت بر روی تفکر برای وجود حل معما.

جالبه بدونید که در زندگی هر یک از ما تیپ‌های شخصیتی متفاوتی داریم. این تیپ‌های شخصیتی در اینجا هم  بی تاثیر نیست، و نکته مثبت این موضوع اینجاسته که هر یک از ما میتواند ضعف تیپ‌های شخصیتی خود را، در آن تقویت کند از جمله تیپ‌های شخصیتی: مدیر، متفکر، جوینده، خواننده، سامانده.
میتوانید برای آشنا شدن با این تیپ‌ها اینجا کلیک کنید.

این سرگرمی یک بازی یا چالش ذهنی است که در آن شما و گروهی از افراد باید از یک اتاق در مدت زمان محدود فرار کنید. در این بازی، شما باید به دنبال جدیدترین راه حل‌ها و رازهای اتاق باشید. همچنین شما باید با استفاده از تیم کاری خود، تمامی معماهای پیچیده را حل کرده و به دنبال راه خروجی از اتاق باشید. 

این بازی معمولاً برای تیم بندی، تقویت هوشیاری و هماهنگی تیمی استفاده میشود. هر اتاق فرار معمولاً یک موضوع خاص دارد، برای مثال میتوان به اتاق پزشکی، اتاق جنایی، یا اتاق فضایی اشاره کرد. در انتها، بازیکنانی که با موفقیت از اتاق، فرار میکنند. با تجربه هیجان انگیز و استرس آور مواجه خواهند شد.

جمع بندی

در این سرگرمی نوین برای وجود سطح هیجان بالا و ترشح آدرنالین در خون باعث تخلیه انرژی بالایی میشه و ایجاد هیجان در ذهن باعث شادمانی افراد خواهد شد.
 
وبلاگ تهیه شده توسط مجموعه رتسل روم.