بازی گروهی

group game

مقدمه بازی گروهی یکی از روش‌های مؤثر و جذاب برای تعاملات اجتماعی، یادگیری مهارت‌های مختلف و تقویت روحیه تیمی است. این نوع بازی‌ها نه تنها به عنوان سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلکه ابزارهای آموزشی و توسعه شخصی نیز محسوب می‌شوند. در این مقاله، به بررسی مزایا، انواع و تاثیرات بازی‌های گروهی خواهیم پرداخت.

مزایای بازی گروهی

1.تقویت روحیه تیمی:

بازی‌های گروهی به افراد کمک می‌کنند تا یاد بگیرند چگونه در یک تیم کار کنند، مسئولیت‌ها را به اشتراک بگذارند و برای رسیدن به اهداف مشترک تلاش کنند.

2.افزایش مهارت‌های ارتباطی:

از طریق بازی‌های گروهی، افراد می‌توانند مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند، یاد بگیرند چگونه به طور مؤثر با دیگران ارتباط برقرار کنند و نظرات و ایده‌های خود را بیان کنند.

3.بهبود مهارت‌های حل مسئله:

بسیاری از بازی‌های گروهی نیازمند تفکر خلاق و استراتژیک هستند، که می‌تواند مهارت‌های حل مسئله افراد را تقویت کند.

4.توسعه مهارت‌های رهبری:

بازی‌های گروهی فرصت‌های مناسبی برای تجربه و توسعه مهارت‌های رهبری فراهم می‌کنند، زیرا افراد در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که باید دیگران را هدایت و انگیزه دهند.

انواع بازی‌های گروهی

1.بازی‌های ورزشی:

این نوع بازی‌ها مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال نه تنها به تقویت فیزیکی افراد کمک می‌کنند، بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی تیمی هستند.

2.بازی‌های فکری:

بازی‌هایی مانند شطرنج تیمی، بازی‌های رومیزی و پازل‌های گروهی که نیازمند تفکر استراتژیک و همکاری گروهی هستند.

3.بازی‌های نقش‌آفرینی:

این بازی‌ها شامل فعالیت‌هایی است که در آن افراد نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند و باید به عنوان یک تیم برای دستیابی به هدفی مشترک همکاری کنند.

4.بازی‌های آنلاین:

با پیشرفت تکنولوژی، بازی‌های آنلاین گروهی به یکی از محبوب‌ترین انواع بازی‌ها تبدیل شده‌اند. این بازی‌ها افراد را از نقاط مختلف جهان به هم متصل می‌کنند و تجربه‌ای مشترک از همکاری و رقابت فراهم می‌کنند.

معرفی چند بازی گروهی

بازی های گروهی خنده دار

بازی های خنده دار حرف اول را در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها می‌زنند و اغلب این بازی‌ها به شدت مورد استقبال افراد قرار می‌گیرند. در ادامه تعدادی از بازی‌های خنده‌دار گروهی را معرفی می‌کنیم که لحظات شادی را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

 

1.پانتومیم

پانتومیم یکی از بهترین انواع بازی گروهی در خانه می‌باشد که سر و صدای بسیاری بین خانواده‌ها پیدا کرده است و به یکی از ثابت‌ترین بازی ها در دورهمی های خانوادگی و شب نشینی تبدیل شده است. در پانتومیم مهارت برقراری ارتباط غیرکلامی، نقش آفرینی، کدگذاری وتمرکز پرورش می‌یابد. کلیت بازی پانتومیم حدس زدن یک مفهوم، یک عبارت یا کلمه می‌باشد که با گرفتن اطلاعات کدگذاری شده باید رمز گشایی شود.

برای جذاب تر کردن بازی پانتومیم بهتر است، بازی در قالب دو گروه انجام شود تا با ایجاد فضای رقابتی، هیجان بازی افزایش یابد. علاوه‌براین برای بالا بردن کیفیت بازی پیشنهاد می‌شود این بازی در چند مرحله و با فاکتورهای مختلف انجام شود. به عنوان مثال برای موضوعات مختلف و میزان سخت بودن کلمه امتیازهای مختلف لحاظ شود.

یا در یک دور از بازی پانتومیم از طریق نقاشی کشیدن اجرا شود یا یک مرحله از بازی را به پانتومیم سرعتی اختصاص دهید. کلی ایده‌های جذاب و خلاقانه در بازی پانتومیم قابلیت اجرایی دارند که این بازی را همواره غیر تکراری و منعطف پذیر می‌کنند.

پانتومیم

2.بازی بغلی بگیر

بازی جذاب و مهیج بغلی بگیر یک بازی خنده‌دار و به شدت مفرح می‌باشد که بسیار سر زبان‌ها افتاده است. در این بازی تعدادی از نفرات به شکل دایره دور هم جمع می‌شوند. یکی از افراد با تکان دادن دستش و بشکن زدن به نفر کنار دستی خود می‌گوید بغلی بگیر، فرد کنار دست او می‌گوید چیو بگیرم
یه کلافه رو
– چبکارش کنم ؟
بده بغلی
این روند به همین شکل ادامه پیدا میکند و با پایان یافتن هر دور یک حرکت جدید ( مثلا تکان دادن سر یا پا ) به حرکاتی که بازیکنان باید انجام دهند اضافه می‌شود. برای این بازی می‌توانید قوانین خاص خود را وضع کنید. مثلا هر کس در طول بازی بخندد، از بازی خارج می‌شود. یا هرکسی متن بازی را اشتباه بگوید، بازی را می‌بازد. این بازی محدودیت سنی ندارد و بزرگ و کوچک می‌توانند در کنارهم از آن لذت ببرند.

بازی بغلی بگیر

3.شعر یادت نره

اگر بخواهیم به یکی دیگر از بهترین انواع بازی دورهمی در خانه اشاره کنیم می‌توان بازی شعر یادت نره را نام برد. در این بازی شاد و حتی خنده‌دار بازیکنان در دو تیم مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. یک آهنگ پلی می‌شود و یک دفعه موسیقی متوقف می‌شود، در این حالت بازیکنان باید ادامه آهنگ را بخوانند.

بازی شعر یادت نره

4. هُپ هُپ

بازی ساده و دوست داشتنی هُپ هُپ، برای انجام این بازی نیاز به هیچ وسیله‌ای نیست. در این بازی گروهی تعداد نفرات دور هم جمع می‌شوند، شروع به شمارش اعداد می‌کنند، که با رسیدن به اعداد 5، 10، 15، 20، 25 و به همین ترتیب پنج تا پنج تا به جای عدد مورد نظر باید هُپ بگویند. اگر بازیکنی به جای هپ عدد موردنظر را بگوید از بازی خارج می‌شود.

برای سخت تر کردن بازی می‎توانید اعداد را 7 تا 7 تا بگویید یا 6 تا 6 تا. در شروع شاید بازی آسان و ساده‌ای به نظر برسد اما با بالا رفتن اعداد کار کمی دشوار و چالش برانگیز می‌شود.

بازی هپ

5. یه مرغ دارم روزی …..

 

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و صد البته مفرح‌ترین بازی های گروهی که در خانه می‌شود انجام داد، بازی یه مرغ دارم روزی چندتا تخم می‌گذارد هست. هرچه تعداد نفرات در این بازی بیشتر باشد، بازی هیجانی‌تر و چالشی‌تر می‌شود. برای شروع بازی هر یک از بازیکنان یه رقم اختصاصی را برای خود برمی‌دارد. بزرگترین شخص بازی را شروع می‌کند. بدین ترتیب که می‌گوید:

یه مرغ دارم روزی 6 تا تخم میذاره !

_ شخص شماره 6 بلافاصله بگوید چرا 6 تا ؟

در مقابل بازیکن دیگر می‌گوید پس چندتا ؟

_شماره 6 می‌گوید مثلا 3 تا !

 

بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد، اگر شخصی شماره‌ای را بگوید که قبلا از بازی حذف شده، خود نیز از بازی حذف می‌شود. و یا اگر شماره او اعلام شود و با تایخر پاسخ دهد یا جملات را پس و پیش بگوید از بازی خارج می‌شود.

یه مرغ دارم روزی..

6. بازی دورهمی مافیا

بازی نام آشنا مافیا را همه می‌شناسند، یک بازی فوق العاده با تم جاسوسی که طرفداران خاص خود را دارد. در این بازی گروهی و دورهمی افراد در دو گروه شهروند و مافیا در مقابل یکدیگر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در این بازی مهیج مهارت هوش هیجانی بازیکنان به چالش کشیده می‌شود، کنترل احساسات، مدیریت خشم، استدلال و انالیز رفتار از جمله مهارت‌هایی است که در این بازی به چالش کشیده می‌شود.

اساس بازی مافیا مخفی بودن نقش‌ها و گمانه زنی به بازیکنان می‌باشد. بازی دورهمی مافیا بیشتر برای بزرگسالان و نوجوانان پیشنهاد می‌شود. روند و قوانین مافیا در تمامی بازی های آن یکی است مگر این که با ایجاد نقش‌های متفاوت کمی تغییر در روند بازی ایجاد شود و بازی به چالش کشیده شود. برای انجام مافیا می‌توانید از بازی فکری شب مافیا یا بازی شهروند و مافیا نیز استفاده کنید، در این مجموعه از بازی نقش‌های بازی و مسئولیت آن‌ها، روش و قوانین بازی کاملا واضح و مشخص است.

بازی مافیا

7.بازی اسپای ( جاسوس)

 

بازی جاسوس که تحت عنوان اسپای شناخته می‌شود، یکی از بازی های هیجان انگیز می‌باشد که محبوبیت بسیاری بین خانواده‌ها پیدا کرده است. این بازی با استفاده از یک برنامه در تلفن همراه با نام اسپای اجرا خواهد شد. روند کلی بازی بدین شکل است که با پرسیدن سوال های مرتبط اما نه شفاف و واضح دست جاسوس بازی را رو کنید. برای شروع بازی باید تعداد نفرات را در اپلیکیشن مشخص کنید و لیست اسامی مکان‌هایی که در بازی به عنوان هدف ارائه می‌شود را یک دور با صدای بلند برای بازیکنان بخوانید.

سپس گوشی به ترتیب بین بازیکنان دست به دست می‌شود، هر بازیکن با کلیک بر روی ایکون ” شروع ” متوجه نقش خود خواهد شد، اگر اپلیکیشن نام یک مکان را به بازیکن نمایش دهد بدین معناست که آن بازیکن جاسوس نخواهد بود. اما اگر کلمه جاسوس برای بازیکن نمایان شود بدین معناست که او جاسوس بازی است. در این بازی با توجه به تعداد بازیکنان یک تا سه جاسوس در بازی حضور خواهند داشت.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تا پایان بازی هویت تمام افراد پنهان است و افرادی که جاسوس نیستند باید با پرسیدن سوال های کوتاه هویت جاسوس را فاش کنند. و در همین حین جاسوس با دقت به سوالاتی که بازیکنان از یکدیگر می‌پرسند باید مکان مورد نظر را به درستی حدس بزند. به یاد داشته باشید سوالاتی که مطرح می‌کنید در عین حال که مرتبط با مکان هدف هستند، برای جاسوس گمراه کننده و ناملموس باشد.

جاسوس زمانی برنده بازی خواهد شد که موفق شود مکان مورد نظر را کشف کند و یا تا انتها در بازی بماند و شخص دیگری را به جای او از بازی اخراج کنند. شاید در نگاه اول بگویید که چرا بازی اسپای در دسته بازی های خلاقانه قرار گرفته است. در اسپای توانایی طرح سوالات خلاقانه به شما این امکان را می‌دهد که در صورت جاسوس بودن هویت خود را پنهان نگه دارید و در غیر این صورت هویت جاسوس  را فاش نمایید.

بازی جاسوس(اسپای)

8.اسم فامیل

بازی دورهمی اسم  فامیل یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال جذابت‌ترین بازی های گروهی در خانه می‌باشد، که هیچوقت محبوبیت خود را از دست نمی‎‌دهد. هر چه تعداد نفرات در بازی اسم و فامیل بیشتر باشد، هیجان بازی بیشتر می‌شود. این بازی به قدری همه‌گیر و محبوب است که دیگر نیازی به معرفی و بیان روش بازی ندارد. با این حال به طور مختصر به شیوه اجرای بازی می‌پردازیم. برای انجام این بازی به تعدادی کاغذ و خودکار نیاز داریم.

در هر کاغذ تعداد ستون‌هایی مشخص می‌کنیم که هر ستون به یک گروه اسمی مثلا اسم، فامیل، غذا، حیوان و ….. تعلق دارد. برای شروع بازی بازیکنان در فاصله مناسب از یکدیگر قرار می‎‌گیرند و به ترتیب هر یک از بازیکنان یکی از حروف الفبا را بیان می‌کند که باید ستون‌های مربوطه را با کلماتی پر کنند که با حروف ذکر شده، شروع شوند.

بازیکنی که زودتر از سایر بازیکنان موفق به پر کردن تمام ستون‌های مربوطه شود، با صدا دراوردن زنگ یا گفتن کلمه (stop) آن دور از بازی را به پایان می‌رساند و در این حالت ما بقی بازیکنان باید خودکارهای خود را رها کنند و چیزی ننویسند. در مرحله بعد بازیکنان باید با خواندن کلماتی که نوشته‌اند، امتیازات خود را ثبت نمایند.
بازی اسم و فامیل در عین سادگی بسیار هیجان انگیز و برای بازی گروهی در خانه یک ایده فوق العاده و ناب می‌باشد.

برای این بازی گروهی در خانه می‌توانید از بازی فکری اسم فامیل بهره‌مند شوید. این بازی فکری با در اختیار قرار دادن مجموعه‌ای از کارت‌های حروف و عناوین و لیست روند بازی را جذاب و منحصر به فرد می‌کند.

اسم و فامیل

تاثیرات بازی‌های گروهی

1.کاهش استرس:

بازی‌های گروهی می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند و فرصتی برای استراحت و تفریح فراهم کنند.

2.تقویت روابط اجتماعی:

از طریق بازی‌های گروهی، افراد می‌توانند روابط اجتماعی خود را تقویت کنند و دوستان جدیدی پیدا کنند.

3.افزایش انگیزه:

موفقیت در بازی‌های گروهی می‌تواند انگیزه افراد را برای مشارکت در فعالیت‌های مشابه در زندگی واقعی افزایش دهد.

4.بهبود عملکرد تحصیلی و شغلی:

تحقیق‌ها نشان داده‌اند که مشارکت در بازی‌های گروهی می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی و شغلی افراد کمک کند، زیرا مهارت‌های یادگرفته شده در بازی‌ها به زندگی واقعی منتقل می‌شوند.

نتیجه‌گیری بازی‌های گروهی

به عنوان یک ابزار قدرتمند برای یادگیری، توسعه فردی و اجتماعی، و تقویت روحیه تیمی شناخته می‌شوند. با توجه به مزایا و تاثیرات مثبت این نوع بازی‌ها، تشویق به مشارکت در بازی‌های گروهی می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

 

5 1 رای
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازی‌های ویدیویی

بازی‌های ویدیویی

group game

بازی گروهی

desert

کویر مرنجاب

راز موفقیت

راز موفقیت در اتاق فرار

اتاق فرار غیر ترسناک

اتاق فرار غیر ترسناک

2
0
نظراتx